Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

Ploaia de cuvinte - Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupr

vineri, 5 mai 2017

Valencia lui Calatrava


Valencia si-a construit propriul parcurs fara sa se evidentieze intr-un fel aparte de celelalte orase importante ale Spaniei pana in a doua jumatate a secolului trecut cand orasul inca era segmentat de fluviul Turia. Albia acestuia era navigabila, iar pe malurile lui se construisera restaurante unde vasele de croaziera aduceau turisti razleti. Fluviul era traversat de poduri impunatoare, fiecare avandu-si propria personalitate si importanta in economia locului. In anul 1957 s-a starnit pe nepusa masa o furtuna atat de mare, incat fluviul a iesit din propria matca si a produs inundatii devastatoare. Se spune ca si marea s-ar fi razvratit si si-ar fi inaltat valuri de 5 metri,  gonindu-le cu furie catre tarm, iar acestea au maturat totul in cale. Zeci de oameni si-au pierdut viata, iar multe cladiri au fost spulberate de pe fata pamantului. Dupa ce stihia s-a potolit, iar edilii orasului au contabilizat pagubele, municipalitatea a decis sa devieze cursul fluviului in afara orasului si sa construiasca un plan de urbanism pe o perioada de timp mai mare. 

Astazi, Turia de varsa direct in Marea Mediteraneana prin doua canale care ocolesc  orasul, iar in centrul lui, pe vechea albie, s-a realizat un parc lung de 9 km cunoscut sub numele de Jardin del Turia compus dintr-o salba de gradini, centre sportive in aer liber, fantani, statui, locuri de joaca si sali de concerte.



Aici locuitorii fac jogging, merg cu bicicletele, stau pe iarba sau pur si simplu se plimba la umbra palmierilor si plantelor luxuriante.


In vechea albie a fluviului au fost create si integrate spatii verzi, terenuri de sport, zone de relaxare, zone de jogging, alei pentru plimbare si spatii de joaca pentru copii. 

Parcul are o lungime de aproximativ 9 km si este traversat de 18 poduri. De-o parte si de alta, gradinile sunt flancate de bulevarde largi , strajuite de numeroase restaurante si terase.  


Acest “fluviu verde” a fost sursa de inspiratie pentru doi mari arhitecti spanioli, Santiago Calatrava si Felix Candela, care au conceput un proiect inedit de modernizare a urbei cu care au si castigat licitatia organizata de catre primaria orasului. 

Preocuparea arhitectului pentru orasul natal s-a manifestat intre anii 1996 si 2009 cand guvernul regional a propus o licitatie in care sa fie prezentate mai multe proiecte pentru dezvoltarea urbanistica a orasului si inscrierea lui in circuitul turismului international. proiectul trebuia sa acopere o suprafata de 35 de hectare si se dorea sa fie implementat un proiect al unui complex cultural si arhitectural care sa ofere un spatiu de relaxare si divertisment pentru adulti si copii. In partea cea mai afectata de inundatii, cei doi au propus un “oras intr-un alt oras” realizat intr-o maniera futurista  si au ridicat “Ciudad de las Artes y  la Ciencias”(Orasul Artelor si Stiintelor),  un complex arhitectural si cultural de petrecere a timpului liber, compus din:



L’Umbracle – Cand calatorul coboara din autobuz, privirea i se opreste asupra Umbracului care reprezinta imensa intrare in orasul futurist. 





Numeroasele arcade inalte si albe, 55 la numar, sunt acoperite de vegetatie, in special de vita de vie, iar in interior se afla o gradina formata din numerosi palmieri si plante tropicale traversati de catre o alee centrala.





Pe partea laterala din exteriorul orasului futurist sunt ferestre ovoidale imbracate in placi de faianta albastra care dau impresia unor solzi de peste, iar



pe partea opusa arcadelor , spre interiorul orasului, se afla Aleea  Sculpturilor, o galerie in aer liber formata din lucrarile unor artisti contemporani: Miquel Navarro, Francesc Abad, Yoko Ono si multi altii.




L’Hemisferic – este prima cladire inaugurata in 1998, iar designul seamana cu o pleoapa , apa care il inconjoara dandu-i aspectul unui ochi intreg. De fapt este o constructie din beton , lunga de 110 m si lata de alti 55.5m, cu obturatorul din aluminiu care permite plierea intr-un mod natural.  Hemisferic-ul este un planetarium  in forma de ochi aruncat intr-un bazin cu apa turcoaz care adaposteste o sala de cinematograf IMAX, un planetarium si un laserium.







Proiectorul computerizat prezinta cerul pe timp de noapte, dezvaluind miracolul universului cu toate planetele si stelele sale.  Senzatia este aceea a unui astronaut curios care acum descopera lumea de dincolo de Terra. Spectatorii stau lungiti pe fotolii destul de inclinate si au o vizibilitate de 180 de grade asupra cupolei. Tot aici exista un spectacol de laser care poate fi urmarit pe un ecran imens de 85 de metri patrati pe care pot fi vizionate inclusiv filme 3D.



 Muzeul Stiintelor Principe Felipe este o cladire de 20.000 mp, construita pe 3 nivele care a fost inaugurata in anul 2000.  Are aproximativ 42.000 de mp,
220 m lungime , 80 m latime si 55 m inaltime. Despre designul sau s-a afirmat ca are  forma unui de schelet de dinozau sau de balena, dar partile inca nu au deliberat si nici nu au dat o sentinta definitiva si irevocabila. Acoperisul cuprinde 46 de fante actionate de pistoane hidraulice cu scopul de a directiona lumina printr-un iluminator imens pana la nivelul solului. Este un muzeu  de stiinte interactiv, un laborator urias impartit pe 3 etaje, menit sa dezvaluie tainele stiintei prin joc. 






Programul de vizitare se adreseaza deopotriva adultilor, cat si copiilor deoarece aici isi gasesc raspunsurile toate intrebarile cu privire la originea universului si alte probleme stiintifice contemporane. Sunt prezentate masinarii stranii care prezinta notiuni de fizica dintre cele mai complexe explicate intr-o maniera cat mai accesibila. Pot fi vazute machetele in scara 1/1 a unui dinozaur, avioane, submarine si multe alte nebunii.




Parcul L’Oceanografic (arhitect Felix Candela) este el in sine un oras subacvatic cu acoperisul sau in forma de nufar fiind considerat  cel mai mare aquarium din Europa. Aici sunt prezentate pasari si pesti in mini-habitate bine delimitate. Locatia gazduieste sali imense in care inoata mii de pesti exotici, rechini, pisici de mare, caluti de mare etc. Mamifere gigantice precum delfini, beluga, lei de mare, morse, pinguini traiesc in habitaturi atent reconstruite pentru a le facilita un comportament normal. 









In interiorul acvariului traiesc peste 500 de specii de pesti si mamifere aduse din toate oceanele lumii. Gurmanzii pot servi masa intr-un restaurant care are peretii, tavanul si podeaua din sticla si de unde pot fi privite inotatoarele in vreme ce savurati preparatele specifice zonei. Tot aici pot fi admirate pasarile flamingo, rate salbatice si alte specii de pasari. Intrarea costa 29.10 euro/persoana. Spectacolul cu delfini se plateste separat 16 euro. Si pentru Oceanograf exista bilete combinate mai convenabile ca pret, incluzand accesul in Hemisferic si Muzeul de Stiinte.




Palatul Artelor  Reina Sofia se afla pozitionat in mijlocul mai multor piscine si are o intindere de 55.000 mp cu o inaltime de 75m. Palatul gazduieste 4 sali mari de spectacole: Sala Master care reprezinta inima cladirii, Aula Magistrala, Amfiteatru si Teatru Martin y Soler dedicate deopotriva  artelor scenice si muzicii. 




Palatul a fost inaugurat in anul 2005 devenind simbolul operei, teatrului si dansului spaniol. Aici sunt gazduite  spectacole de opera, zarzuela, balet clasic, dans modern, muzica clasica, musicaluri si piese de teatru.


Turul cladirii presupune vizitarea salilor precum si o plimbare in aer liber prin gradinile de vara si terasele situate la inaltime. In incinta functioneaza Centrul de Perfectionare Placido Domingo prin care se deruleaza un program de ajutorare a tinerilor artisti de opera, onorand astfel intreaga cariera a celui mai faimos tenor spaniol. 











Cladirea reprezinta capodopera lui Santiago Calatrava si imita zborul unei pasari, tema comuna de altfel in toate proiectele lui, si are amplasata peste acoperis o pana stilizata de 230 m lungine si 70 m latime, prinsa in consola in partea din spate a cladirii. Constructia este acoperita cu doua straturi de otel laminat, fiecare avand dimensiunea de 163m latime si 163 m lungime.






Podul L’Assut de l’Or segmenteaza campusul in doua parti. Pilonul reprezinta cel mai inalt punct din intreg orasul, avand o inaltime de 125m si este sustinut de 28 de cabluri uriase ancorate in 2 coloane.



 Agora – este ultima structura ridicata de Calatrava si reprezinta o piata publica acoperita, destinata concertelor si evenimentelor sportive. Cladirea are 80 de metri inaltime si o capacitate de 5500 de locuri. Aici are loc Valencia Open 500 la finalul fiecarei luni de octombrie.






Turnurile Alicante, Valencia si Castellon care inca nu sunt finalizate si reprezinta un ansamblu de zgaraie nori.







Aceste cladiri independente care formeaza impreuna un intreg au fost denumite „tehno – palate” . Reflexiile bazinelor cu apa, lumina si volumele formeaza un ansamblu greu de definit si descris. Acest ansamblu arhitectonic a fost conceput de Felix Candela si Santiago Calatrava - unul dintre cei mai renumiti arhitecti ai lumii care s-a nascut, crescut si format profesional in acest oras. Calatrava a absolvit Facultatea de Arhitectura in cadrul Universitatii Politehnice din Valencia unde si-a conceput si construit primele proiecte independente si a publicat 2 carti despre arhitectura vernaculara („arhitectura fara arhitecti” inspirata si fundamentata pe arhitectura populara). Desi birourile sale sunt la Zurich, cea mai importanta lucrare a sa se afla in Valencia natala, proiect care l-a impus in randul titanilor arhitecturii mondiale. Acest complex modern format din cladirile mentionate mai sus a fost dedicat artelor, stiintelor si naturii. Fiecare cladire are o forma diferita si a fost destinata unui scop bine definit, oferind propriul spectacol vizual. Cred ca nu exista aparat foto sa nu faca dragoste cu aceste ansambluri arhitectonice si nici un turist care sa nu fie fermecat de frumusetea care i se desfasoara la picioare. La majoritatea cladirilor se percepe taxa de intrare: la Muzeul Stiintelor si Emisferic, biletul costa 8 euro pentru fiecare, iar la Oceanograf - 29.10 euro/persoana. Desigur, exista si bilete combinate. Ansamblul se afla la capatul Gradinilor Turia (statia de metrou Almeda sau autobuzul 19 cu plecare din fata Garii Centrale). Podul Alameda care traverseaza vechea albie a fluviului Turia este numit de catre localnici Podul lui Calatrava si face trecerea de la orasul medieval la orasul modern.


Putin mai departe de Orasul Stiintelor se afla Veles e Vent, o cladire ridicata in zona portului turistic de catre arhitectii David Chipperfield si Fermin Vazquez in anul 2007 pentru spectatorii Cupei Americii la yahting. Intreg complexul a fost declarat una dintre cele 12 comori ale Spaniei. 


Construirea complexului a inceput in 1998 si a costat peste 2.5 miliarde de dolari. Astazi orasul se prezinta in forma sa duala si impresionanta: un centru vechi cu cladiri incarcate de istorie, o marturie evidenta la nivel ocular a bogatei sale existente in care fiecare val de ocupatie si-a pus in mod semnificativ amprenta arhitecturala si culturala si un centru nou, modern, care leaga Valencia de noile curente si tehnologii in materie de arhitectura moderna, evocand constant importanta stiintei si culturii in progresul speciei umane. Legatura dintre trecut si prezent este preluata de catre aceste superbe gradini in care sunt conservate vestigii ale trecutului, promovand deopotriva cu acceasi pasiune noul. Calatorului exigent ii este lesne sa inteleaga ca, in mod abstract, exista doua rute bine definite: ruta istoriei si cea a viitorului, a vechiului si noului prezentate intr-o maniera lipsita de ostentativitate, dar absolut definitorie.


Langa Orasul Artelor se afla Parcul Gulliver si poate fi recunoscut dupa statuia uriasa a celebrului personaj. Aici a fost organizat un loc de joaca pentru copii. Trecerea catre ansamblul futurist este facuta intr-o maniera cuminte, prin amplasarea unor statui din metal aruncate atent in oaze de verdeata sau ochiuri de apa.

Desi nu se afla in apropierea ansamblului arhitectural, turistii interesati de natura ar trebui sa viziteze Bio-Parcul din Valencia care impune conceptul de zoo-incursiune prin prezentarea habitatelor salbatice. El a fost creat din dorinta de a conserva si proteja animalele si a educa si informa vizitatorii cu privire la importanta protejarii si pastrarii eco-sistemelor naturale. Biletul costa 23.80 euro/persoana.


N-as vrea sa omit insa un alt punct de atractie al Valenciei: plaja, formata din 3 plaje mai mici: Las Arenas, la Malvarrosa si Laboraya care se termina cu cartierul Canabal unde locuiau odinioara pescarii. 







Cine este interesat, poate sa se inscrie la o croaziera care costa 15 euro si vreme de 50 de minute le poate admira de la bordul vasului.




Croaziera incepe de la Marina Real Joan Carlos situata intre Cladirea cu Ceas si Tinglado. La bord veti primi toate informatiile despre istoria navala a postului, veti fi tentati cu o degustare de midii si un pahar de vin alb. Pe plaja sunt numeroase terase si restaurante foarte frumoase.






Si daca tot am ajuns la capitolul mancare, sfatul meu este sa mancati in localurile in care servesc masa localnicii: in Gara Centrala, piete, port sau in Cartierul Carmen. Nu ratati o paella (cea traditionala este paella Valenciana din orez cu carne de pui si iepure, dar noi am preferat-o pe cea cu fructe de mare) si un pahar (sau mai multe) de sangria (vinul lor fructat cu bucati de portocale, lamaie si fructe de padure).

Pentru cumparaturi sunt mai multe variante: in vecinatatea Orasului Stiintelor, de-o parte si de alta, sunt doua mall-uri mari (El Saler si Aqua Multiespacio), dar exista si varianta Mercado Central cu produse traditionale sau magazinele de pe bulevardul Calle Colon.

Ceea ce ar merita mentionat este pentru cei care nu vor sa vada Valencia la pas ca noi: puteti folosi Valencia Tourist Card care se poate cumpara pentru o zi, doua sau trei la preturi de 15/20/25 de euro care ofera transport gratuit pe toate mijloacele de transport din oras, discounturi la multe atractii turistice, restaurante si diverse facilitati. El se cumpara fie din Aeroport, fie din birourile turistice. Buss-ul turistic circula pe doua rute: cea istorica si cea marina. Un bilet pt 12 ore costa 15euro si aveti posibilitatea ca in acest interval sa urcati si sa coborati ori de cate ori doriti. Noi am preferat mersul pe jos. Am fost praf de oboseala la finalul celor 3 zile, dar pot confirma: a meritat!

***Le multumesc prietenilor mei, Corina si Miki, pentru pozele din Acvarium. Eu am preferat sa fac poze pe platou.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Fiti exigenti! Sugestiile sunt binevenite. Criticile, asumate.